Flemish painters (b. 1370-80, Nijmegen, d.
1416, Nijmegen).
family of Franco-Flemish manuscript illuminators. The Limbourg brothers, Pol, Jan, and Herman, were trained as goldsmiths. They succeeded Jacquemart de Hesdin in 1411 as court painters to Jean, duc de Berry. Their masterpiece is the magnificent book of hours known as the Tr??s Riches Heures (c.1415; Mus??e Cond??, Chantilly). This is filled with exquisite illustrations of the daily life of the aristocracy and peasantry, including a series of calendar illuminations that are considered the finest extant examples of the International Gothic style
Related Paintings of LIMBOURG brothers :. | Peasant Interior | The Very Rich House of the Duc of Berry | The Fall and the Expulsion from Paradise | Les trs riches heures du Duc de Berry: Septembre (September) s | Les trs riches heures du Duc de Berry: Mai (May) g | Related Artists:
j. h. scheffelWismar 1690 - Västerås 1786
J.H. Scheffel kom från en borgasläkt i Wismar, en nordtysk stad som på 1600-talets införlivats med Sverige. Om Scheffels läroår vet man ingenting utöver uppgiften i en gammal biografi att han studerade till målare i Berlin, Paris och Brabant.
Scheffel dök upp i Stockholm år 1723. Uppenbarligen samarbetade han först med David von Krafft. Efter dennes död 1724 grundade Scheffel, då redan fullärd porträttör, sin egen atelj??. Ett av de första uppdragen, porträttet av borgmästare Bergstedts unga dotter, ledde till ett lyckligt och av en riklig hemgift åtföljt äktenskap med fröken Bergstedt.
Scheffel samlade redan tidigt kring sig en trogen kundkrets bland adeln och det förmögna borgarskapet. Han behöll sin framgångsrika position från 1720-talet till 1760-talet. Någon ledande hovmålare eller mest gynnad societetsmålare i Stockholm var Scheffel aldrig. Hans stadiga popularitet som pålitlig och kompetent porträttmålare rubbades emellertid inte av modets växlingar, ty han hade förmågan att smidigt följa de nya strömningarna utan att pruta på sin karga och förnuftiga konstnärliga egenart. Scheffels porträtt visar sällan prov på pretentiösa barockgester eller affekterad romantisk tillgjordhet. Hans personåtergivning var utfunderad och konstaterande. I hans digra produktion ingår stela rutinarbeten, men i bästa fall är hans målningar karaktärsstudier som bygger på en stark vision. Hans målningsteknik var kompetent men anspråkslös: i helheten fäster man uppmärksamhet vid mänskobilden, inte vid utförandet.
När Scheffel i 75-årsåldern som pensionerad drog sig tillbaka för att tillbringa tiden med sin familj var han en rask och förmögen gammal herre. Han uppnådde den för tiden ovanligt höga åldern av 91 år, enligt dottersonen till följd av sitt glada och jämna humör, sina ordentliga levnadsvanor och en till åldern anpassad flit och motion .
LE BRUN, CharlesFrench painter (b. 1619, Paris, d. 1690, Paris)
French painter and designer. He dominated 17th-century French painting as no other artist; it was not until over a century later, during the predominance of Jacques-Louis David, that artistic authority was again so concentrated in one man. Under the protection of a succession of important political figures, including Chancellor Pierre S?guier, Cardinal Richelieu and Nicolas Fouquet, Le Brun created a series of masterpieces of history and religious painting. For Louis XIV and his chief minister Jean-Baptiste Colbert he executed his greatest work, the royal palace of Versailles: an almost perfect ensemble of architecture, decoration and landscape. After Colbert's death in 1683, he was no longer able to count on prestigious commissions
Jean-Pierre Norblin de La Gourdaine (in Polish, Jan Piotr Norblin; 15 July 1745 - 23 February 1830) was a French-born painter, draughtsman, engraver, drawing artist and caricaturist. From 1774 to 1804 he resided in the Polish-Lithuanian Commonwealth, where he obtained citizenship.
He is considered one of the most important painters of the Polish Enlightenment. He achieved great success in Poland. Given many commissions from some of the most notable families of the Polish-Lithuanian Commonwealth, he stayed there for many years, not returning to Paris until the early 19th century. His style showed the influence of Antoine Watteau, and combined the Rococo tradition of charming fates galantes and fetes champetres with a panorama of daily life and current political events, captured with journalistic accuracy. He created a gallery of portraits of representatives of all social classes in the last years of the Polish-Lithuanian Commonwealth.